poniedziałek, 5 czerwca 2023

Wełnianka delikatna (Eriophorum gracile)

 


    Wełnianka delikatna to rzadki gatunek znany z kilkunastu stanowisk w Polsce.  Rośnie na torfowiskach przejściowych , gdzie zajmuje niewielkie przestrzenie i wniewielkiej liczbie roślin. Jest mniejsza od wełnianki wąskolistnej (Eriophorum angustifolium), która kwitnie kilka tygodni wcześniej przeważnie na torfowiskach wysokich, choć ich kwitnienie może się nakładać na siebie. Głodowe formy wełnianki wąskolistnej mogą być podobne pokrojem do wełnianki delikatnej dlatego istotne są inne cechy morfologiczne . Jedną z ważniejszych to szorstkie szypułki (których tu jeszcze nie widać) i kształt i unerwienie na  łuskowatych przysadkach. 

   Znalazłem zaledwie kilka roślin , na mocno uwodnionym płacie torfowym. Nie podawany z tego stanowiska.









 Gatunek umieszczony na czerwonej liście (kat.EN-zagrożony) i w czerwonej księdze (kat.CR- krytycznie zagrożony) gatunków zagrożonych . Objęty ochroną ścisłą 
                                                       Torfowisko przejściowe Jonkowo-Warkały obszar Natura 2000




      Przysadki owalne wielonerwowe , środkowe żebro wydatne sięgające do końca przysadki i zakończone tępo. Przysadki wełnianki wąskolistnej posiadają jeden nerw i są lancowate.



















2 komentarze:

  1. Gratulacje!. Ja szukałem na Kociewiu ale jeszcze jej nie znalazłem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jej nie szukałem, dlatego może ją znalazłem :)

      Usuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.